عناوین 40 جلسه مذکور حضرت استاد آیت الله وفسی
حضرت استاد آیت الله وفسی

عناوین 30 جلسه ی مذکور

سلسله مباحث حکمت عملی (بخش علم اخلاق)

جلسه اول: چیستی علم اخلاق واهمیت وارزش آن - جایگاه آن درعلوم حقیقی .

جلسه دوم: مبانی علم اخلاق - اثبات تجردنفس وشئون آن .

جلسه سوم: علم حقیقی ،علت رشدوتکامل نفس- روش  ارشاد،طبیب گونه یا مربی گونه ؟

جلسه چهارم: قابلیت وامکان اصلاح نفس وکسب فضایل - خواب وبیداری ،بیماری وسلامت ، ممات وحیات نفس - حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه ) مرشدحقیقی وخضرِخضر.

جلسه پنجم : ملاک حسن وقبح صفات وافعال اخلاقی -  رابطه فضائل ورذائل اخلاقی باتشریع احکام .

جلسه ششم: رابطه ی تزکیه وتعلیم اخلاقی(نسبت خودسازی  با خودشناسی).

جلسه هفتم: چیستی حال ،ملکه ومقام-  غایت خودسازی وتزکیه .

جلسه هشتم: اخلاق ،ذاتی (وراثتی )وغیرقابل تغییراست  یا تغییرپذیر؟(عوامل موثردرتربیت اخلاقی ).

جلسه نهم: (ویژه نهم دی)-  تعامل و تنازع قوا،برای حکومت درمملکت نفس .

جلسه دهم: عدالت اخلاقی وتعدیل قوا (افراط ،اعتدال وتفریط قوه ی عاقله).

جلسه یازدهم: چگونگی تعدیل قوا- آفات وبیماری های قوه ی عاقله وعلائم آن بیماری کشنده ولاعلاج قوه ی عاقله- راه پیشگیری از جهل مرکب .

جلسه دوازدهم: جهل بسیط ودرمان آن بررسی دو دستورالعمل کلی اخلاقی:     1- مصاحبت اخیار2- مرابطه ومراقبه

جلسه سیزدهم: (ویژه 22 بهمن) توبه فقهی واخلاقی حق الله ، حق الناس ،       حق النفس انقلاب اسلامی توبه ی  جامعه وملت ما از طاغوت .

جلسه چهاردهم: ادامه ی بررسی دستور العمل های کلی :3- احتراز ازمحرکات شهوت وغضب (بهرگیری غربی ها از این محرکات )- چگونگی تحفظ از مبصرات ومسموعات4-کشف عیوب مخفی 5-بهره مندی ازدوست صادق .

جلسه پانزدهم: چیستی جربزه(افراط قوه ی عاقله )- مصادیق بارز جربزه               (آیا تفکر درذات الهی، مصداق جربزه است ؟)- موارد سرمایه گذاری وهزینه کردن فکر- ارزش علم منطق برهان، سلطان قوه عاقله .

جلسه شانزدهم:  تفاوت جایگاه علم (تعلیم وتعلم )دراسلام ومسیحیت   علم ومعرفت  ، مبنای حب وبغض   جایگاه علم درشریعت وطریقت   وجوب اجتهاد در حوزه عقاید واخلاق .

جلسه هفدهم: جهل ریشه ی همه ی پلیدی ها سیاستمداران وجهل مردم       ارزش شناخت معروف ومنکر وملاک آن دو- نظام مرید و مرادی ،ازبزرگترین منکرها وموانع علم اهمیت علوم  آلی (منطق ،ادبیات عرب ، اصول).

جلسه هجدهم: (ویژه 12فروردین) - فلسفه ی جمهوری اسلامی وگواهی شاهدان   عینی- اسلامیت مفسرجمهوریت عالم متهتک ،آفت بزرگ نظام اسلامی            جاهل متنسک ،  آفت دیگر نظام .

جلسه نوزدهم: پیروی از حق، فرع برشناخت حق- حکمت ،علم به حقایق اشیاء-   ادله عقلی ونقلی (روایی)برشرافت علم تجردوبساطت نفس فرع بر تعلم     گرایش به مادیت وحیوانیت معلول جهل.

جلسه بیستم: تربیت شاگرد توسط اهل بیت دال بر ارزش تحصیل متداول علم     تمام علوم الهی اند(حضرت حق ،منشاء همه ی علوم )- جایگاه طبیعیات ،ریاضیات وعلوم انسانی- تعیین ارزش علوم مبنای سرمایه گذاری وهزینه کردن عمر- طلبگی بالاترین سعادت  - رسالت انبیاء ،مبین جایگاه  معارف عقیدتی واخلاقی .

جلسه بیست ویکم:علوم مورد نیاز برای رسیدن به اعتدال قوه عاقله(حکمت)- اهمیت مطالعه فلسفه غرب و وجوب شرعی آن برای طلاب-عدم کاشفیت فلسفه غرب از واقع –پیشرفت تکنولوژی غرب موهم پیشرفت غرب در شناخت هستی – تمدن غرب مبتنی بر غارت ملل دیگر-نظرباطل محققانه ارزنده تر از نظر حق غیر محققانه-انکار مبانی بدیهی در معرفت شناسی غرب –سکولاریزم مبتنی بر تبعیض –منفعت جایگزین حقانیت –ریشه همه منکرات درفلسفه غرب –شیطان الگوی غرب –شبهات عقیدتی بزرگترین منکرات .

جلسه بیست و دوم:غیریت پذیرش حکمت یا علم عالم با پذیرش شخص حکیم یا عالم چرایی مذمومیت تعصب وراه درمان تعصب شک دستوری ،شک مفید-راه درمان شک شبهه راسل در احادیث معنویت وتزکیه بیشتر برای محقق مانند بهداشت بیشتر برای پزشک .

جلسه بیست و سوم :شبهه ،جذام ایمان شبهات امروزی ،مزیّن وملیّن ومودب شبهات دیروزی- مضربودن طولانی شدن شبهه مرحله اول یقین ،مرتبه علمی وحل شبهه است بی ارزش بودن یقین روانشناختی در معارف- تصدیق ،عقد موضوع ومحمول  در ذهن (یقین ذهنی ) ایمان ،عقد محکی قضیه با قلب (یقین قلبی).

جلسه بیست و چهارم:مراتب یقین (علم الیقین ،عین الیقین ، حق الیقین ) تفسیر حق الیقین   ما سوی الله ظهور وتجلی حضرت حق  - مراتب خداشناسی مترتب بر مراتب یقین وحدت شهود و وحدت وجود .

جلسه بیست و پنجم : علم الهی به باطن و باطن باطن باطن خودآگاه وناخودآگاه در روانشناسی روز چهار باطن ناخودآگاه در نظام هفت باطنی عرفا تصدیق قلبی نیازمند دیدن وشدن است طهارت باطنی لازمه ی تماس باقرآن واهل بیت (علیهم السلام )- تفسیر سریع العقاب اعجاز قرآن از باب فصاحت نیست مفید بودن و عین الشفاء بودن ،معجزه قرآن .

جلسه بیست و ششم : توحید محسوس ،مخیل ومعقول ،توحید پوست گردویی  فهم ناصواب از توحید عرفانی مخلوقات ، مظاهر و تجلی حضرت حق-کشف وشهود مختص به مقام توحید نیست وحدت شهود  و وجود باهمه ی مراتب وحقایق دین.

جلسه بیست و هفتم : وجوب شناخت شرک در کنار توحید- شرک، اکبر الکبائر- شرک ظاهری و باطنی- امکان سریان شرک در همه مراتب وجودی انسان - رابطه دائمی و عشق بازی با وحدت محض ، تنها راه پیشگیری از شرک - رابطه ارگانیک بین معرفت،عشق و توحید محض-  برخی از علائم و معالیل شرک باطنی:  1- عدم صرافت و تمحیض در عبادت2- زیاد شدن آرزوها با گذر عمر 3-خواندن ادعیه و زیارات با جهان بینی مادی و لیبرال سرمایه داری غربی4- نخواستن منصب ها برای بهتر از خودمان و عدم تحویل منصب و جایگاهمان به آنان .

جلسه بیست و هشتم : عدم تنافی و تعارض توحید و  توسل – توسل در قرآن و سیره اولیاء خدا – رفع شبهات مربوط به شرک در عبادات شیعه – معنای دقیق توحید افعالی – شریعت تنها راه فهم عرفانی توحید و خروج از شرک باطنی(شریعت تنها راه سلوک) – معنای حقیقی بندگی- بی ادبی موجب سلب توفیق -  برخی دیگر از علائم و معالیل شرک باطنی: 1- تعصب به خود و بی غیرتی نسبت به خدا 2- مجادله نا به حق و بی جا بر سر یک مطلب .

جلسه بیست و نهم : ( ویژه مصیبت عظیم منا در حج 94 ) – انواع موحد – توضیح آیه (کل نفس بما کسبت رهینه) -  حقیقت افعال اولیاء خدا و فانیان در حق ( توکل و دعا و توسل  اولیاء خدا چگونه قابل توجیه است ) – معنای دقیق توکل بر خدا – تفاوت توحید ناب و توحید جهال صوفیه – افعال خوارج گونه ی آل سعود و وهابیت معلول جهل و فکر مسموم  .

جلسه سی ام : ( ویژه ماه محرم ) – تبیین عدم تفاوت اعمال اولیاء – اعمال اولیاء از باب انجام وظیفه – فرق بین دعا و توسل عاشقانه با دعا و توسل عاجزانه – عزاداری مطلوب برای امام حسین (علیه السلام) – وظیفه ی مبلغین در مجالس عزاداری – عدم جواز هر نوع عزاداری به صرف ارادت .

جلسه سی و یکم : رابطه ی قوه عاقله و قوه واهمه – تدابیر غلط و شیطانی ، معلول وساطت و دخالت قوه واهمه – فواید جزیی نگری قوه واهمه در تعلیم و تعلم – تدابیر اولیاء خدا ، بهترین مصادیق تدبیر قوه عاقله – ذکر و فکر ، راه های حاکم کردن قوه عاقله بر قلب و نفس – فرق نفس لوامه با نفس متفکره – نفس متفکره زمینه ساز نفس ملهمه .

جلسه سی و دوم : (آغاز بحث قوه ی غضبیه) – اعتدال ، افراط و تفریط قوه غضبیه – مرز شجاعت با تهوّر و جبن – شجاعت ، مبتنی بر حکمت و اعتدال قوه ی عاقله - سینمای هالیوود مروّج و مقوّی بی باکی و تهوّر –  امام حسین (علیه السلام )، اسوه ی شجاعت – مرز تهوّر و افراطی گری با انقلابی بودن – تهوّر و جبن در مسئله ی ازدواج 0

جلسه سی و سوم : برداشت غلط از آیه ی( لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه ) – شیطان مزیّن و مسوّل تهوّر و جبن – تهوّر و جبن ، مقوّم و مقوّی اسلام آمریکایی – فرد شجاع ، مدافع دین و دینداری مردم - مسئولین عدم شجاعت خود را پشت نسبت ناروای تهوّر و افراطی گری امت حزب الله مخفی می کنند – انبیاء ، افراطی و متهوّر بودند یا شجاع؟ - تبیین تفاوت مذاکره شجاعانه ی حضرت امام (ره) با  دیپلماسی بزدلانه و ترس آلود امروز 0

جلسه سی و چهارم : نمونه هایی از ظهورات جبن و رفتارهای بزدلانه در جامعه اسلامی – عدم ظهور شجاعت از افراد دیندار به بهانه های واهی – شجاعت انبیاء و ائمّه (علیهم السلام ) در انجام رسالتشان ، بهترین دلیل بر واهی بودن بهانه های ما – اسوه های امروزی شجاعت در جامعه ی ما – شرافت یک نوجوان بسیجی شجاع ، نسبت به بسیاری از بزرگان مدّعی عرفان .

جلسه سی و پنجم : جایگاه قوه غضبیه در اسلام – غضب و شهوت در ادیان و مکاتب دیگر – عدم معرفت ، اساس بی باکی در برابر حضرت حق – تبیین حقیقت خوف از خدا - پاسخ به شبهه ی چگونگی عذاب گنهکاران با وجود رحمت بی پایان الهی (شبهه ی تصویر گری خدای خشن)- حقیقت نکیر و منکر، بشیر و مبشر، و بهشت و جهنم – رابطه ی بی معرفتی به خدا با ترس از امر به معروف و نهی از منکر- عظمت و محبوبیت حضرت حق ، منشاء اطاعت – تبیین معنای خشیت علما 0

جلسه سی و ششم : رابطه ی خوف و رجاء با سلوک و تعالی نفس  - افراط در خوف ، از موجبات یأس - نا امیدی از رحمت بی پایان الهی ، گناهی بزرگتر از کشتن امام معصوم - تبیین تفاوت اسلام رحمانی با عقیده به تبشیر در مسیحیت و بعض سلاسل دراویش (مسیحیت تبشیری)- مراتب توبه - توبه نصوح ،  مبدل سیئات به حسنات .

جلسه سی و هفتم : افراط در رجاء ، زمینه ساز ایمن دانستن خود از مکر الهی – تبیین رابطه ی افراط در رجاء ، با تجری بر گناه و اباحی گری – عدم تنافی امیدواری به لطف و رحمت الهی ، با انجام احسن و اکمل تکاللیف - افراط در رجاء ، از عوامل مهم عدم آمادگی در ابتلائات و فتنه ها – طرد شدن از درگاه الهی ، بزرگ ترین و دردناک ترین مجازات  - و تبیین چگونگی ارتباط این مجازات با افراط در رجاء 0

جلسه سی و هشتم : جایگاه قوه غضبیه در بین مسیحیان و روانشناسان(رفتار شناسان) غربی – اعتماد به نفس ، مفری برای روانشناسان غربی از معضل تقبیح قوه غضبیه در کلیسا – نقد نظریه ی اعتماد به نفس و تبیین جایگزین آن در اسلام – صلابت و عزت نفس ، لازمه ی اعتماد و توکل بر حضرت حق – چیستی و چگونگی عزیز شدن نفس – عزت نفس ، از مظاهر کریمانه ی اعتدال قوه ی غضبیه – پای بندی و تقید به انجام احکام شرعی از عزت نفس  .

جلسه سی و نهم : تبیین مراحل سه گانه ( کسب علم ، تمرین و میدان آزمون و عمل ) ، در تربیت اخلاقی و کسب فضائل – بیان مطلب  حق علیه خود، و همچنین علیه حاکم ظالم ، و پذیرش نقد و عیوب خود ، از مظاهر شجاعت و افضل فضائل قوه غضبیه – خودسازی همه جانبه و تسلط بر نفس ، برترین جهاد و بالاترین شجاعت – مقاومت باطنی در برابر ستایش دیگران از ما ( اگر چه به حق باشد ) ، جلوه ای از صفت شجاعت . 

جلسه چهلم : ( آغاز بحث قوه ی شهویه ) – چیستی قوه شهویه و بیان حقیقت آن – اهمیت و جایگاه این قوه در علم اخلاق ، و تقدم آن نسبت به قوای دیگر ، در نظام عرفانی – تبیین جایگاه و ارزش محبت و میل ، در  میان عرفا – وجود بالفعل این قوه در نهاد انسان از بدو ولادت – بداهت مفهوم حب و میل به کمال و زیبایی و ابتنای آن بر علم حضوری – عشق و عرفان به حضرت حق ، عین خلقت و سرشت ما – تاثیر تربیت غیر صحیح ، در انحراف محبت و قوه شهویه ی انسان - افضلیت حضرات اهل بیت (علیهم السلام) نسبت به دیگران ، مبتنی بر حسن انتخاب ،و شدت محبت به حق – بیان تفاوت کشف محبت و عشق فطری با کسب آن – اکتشاف محبت فطری انسان ، که مدفون و در کمون است ،از دلایل ضرورت وجود انبیاء .

جلسه چهل و یکم :  کارآیی قوه شهویه در مسائل تربیتی – استفاده از قوه شهویه ( میل و محبت ) در تربیت انسان و حیوان ، مفید تر ، کم هزینه تر و کم خطر تر از قوای دیگر – سوء استفاده ی  غرب و دشمنان اسلام از قوه شهویه و جنبه ی گرایشی نفس – دلیل سرمایه گذاری تربیتی حضرات معصومین (علیهم السلام ) بر قوه شهویه – راز دشواری مبارزه با نفس - عمل قلیل مستدام ، در سلوک سالک ، مفید تر از عمل کثیر نا پایدار و گذرا .

جلسه چهل و دوم : ( ویژه دهه فجر ) – جامعیت اسلام نسبت به ادیان دیگر ، از جهت قابلیت ارشاد فرد و جامعه ، در همه ی ابعاد و مراتب وجودی - عدم رشد در همه ی ابعاد ، معلول محدودیت قابل و ضیق بودن ظرف وجودی افراد -  حضرت امام (ره) ، شخصیتی جامع الاطراف و همه بعدی – عدم رشد جامع الاطراف و همه بعدی انقلاب اسلامی - انبیاء ، عین برهان و معجزه – تبیین معنای نظر به چهره عالم – ضرورت جایگزینی نظام برهان محور به جای نظام مرید و مرادی - تفریط  در قوه ی شهویه و آثار آن در رشد و تربیت فرد - لذت بردن ، از علائم و عوامل رشد – بی میلی در کسب علم و معارف ، از مظاهر خمود – عدم استغاثه به درگاه معشوق حقیقی و کمبود رغبت در عبادت ، از علائم خمود و بیماری (عدم سلامت ) نفس .

 

عناوین-42--جلسه.pdf

گروه جهادفرهنگی حوزه علمیه رشاد

www.vafsi.lxb.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : دو شنبه 7 ارديبهشت 1394برچسب:عناوین 10 جلسه مذکور حضرت استاد آیت الله وفسی عناوین 30جلسه ی مذکور سلسله مباحث حکمت عملی (بخش علم اخلاق) جلسه اول: چیستی علم اخلاق واهمیت وارزش آن - جایگاه آن درعلوم حقیقی , جلسه دوم: مبانی علم اخلاق - اثبات تجردنفس وشئون آن , جلسه سوم: علم حقیقی ,علت رشدوتکامل نفس- روش ارشاد,طبیب گونه یا مربی گونه ؟ جلسه چهارم: قابلیت وامکان اصلاح نفس وکسب فضایل - خواب وبیداری ,بیماری وسلامت , ممات وحیات نفس - حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه ) مرشدحقیقی وخضرِخضر, بقیه در ادامه مطالب عناوین 30 جلسه مذکور حضرت استاد آیت الله وفسی ,عناوین 30 جلسه ی مذکور سلسله مباحث حکمت عملی (بخش علم اخلاق) جلسه اول: چیستی علم اخلاق واهمیت وارزش آن - جایگاه آن درعلوم حقیقی , جلسه دوم: مبانی علم اخلاق - اثبات تجردنفس وشئون آن , جلسه سوم: علم حقیقی ,علت رشدوتکامل نفس- روش ارشاد,طبیب گونه یا مربی گونه ؟ جلسه چهارم: قابلیت وامکان اصلاح نفس وکسب فضایل - خواب وبیداری ,بیماری وسلامت , ممات وحیات نفس - حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه ) مرشدحقیقی وخضرِخضر, جلسه پنجم : ملاک حسن وقبح صفات وافعال اخلاقی - رابطه فضائل ورذائل اخلاقی باتشریع احکام , جلسه ششم: رابطه ی تزکیه وتعلیم اخلاقی(نسبت خودسازی با خودشناسی), جلسه هفتم: چیستی حال ,ملکه ومقام- غایت خودسازی وتزکیه , جلسه هشتم: اخلاق ,ذاتی (وراثتی )وغیرقابل تغییراست یا تغییرپذیر؟(عوامل موثردرتربیت اخلاقی ), جلسه نهم: (ویژه نهم دی)- تعامل و تنازع قوا,برای حکومت درمملکت نفس , جلسه دهم: عدالت اخلاقی وتعدیل قوا (افراط ,اعتدال وتفریط قوه ی عاقله), جلسه یازدهم: چگونگی تعدیل قوا- آفات وبیماری های قوه ی عاقله وعلائم آن – بیماری کشنده ولاعلاج قوه ی عاقله- راه پیشگیری از جهل مرکب , جلسه دوازدهم: جهل بسیط ودرمان آن –بررسی دو دستورالعمل کلی اخلاقی: 1- مصاحبت اخیار2- مرابطه ومراقبه جلسه سیزدهم: (ویژه 22 بهمن) توبه فقهی واخلاقی – حق الله , حق الناس , حق النفس – انقلاب اسلامی توبه ی جامعه وملت ما از طاغوت , جلسه چهاردهم: ادامه ی بررسی دستور العمل های کلی :3- احتراز ازمحرکات شهوت وغضب (بهرگیری غربی ها از این محرکات )- چگونگی تحفظ از مبصرات ومسموعات4-کشف عیوب مخفی 5-بهره مندی ازدوست صادق , جلسه پانزدهم: چیستی جربزه(افراط قوه ی عاقله )- مصادیق بارز جربزه (آیا تفکر درذات الهی, مصداق جربزه است ؟)- موارد سرمایه گذاری وهزینه کردن فکر- ارزش علم منطق – برهان, سلطان قوه عاقله , جلسه شانزدهم: تفاوت جایگاه علم (تعلیم وتعلم )دراسلام ومسیحیت – علم ومعرفت , مبنای حب وبغض – جایگاه علم درشریعت وطریقت – وجوب اجتهاد در حوزه عقاید واخلاق , جلسه هفدهم: جهل ریشه ی همه ی پلیدی ها – سیاستمداران وجهل مردم – ارزش شناخت معروف ومنکر وملاک آن دو- نظام مرید و مرادی ,ازبزرگترین منکرها وموانع علم – اهمیت علوم آلی (منطق ,ادبیات عرب , اصول), جلسه هجدهم: (ویژه 12فروردین) - فلسفه ی جمهوری اسلامی وگواهی شاهدان عینی- اسلامیت مفسرجمهوریت – عالم متهتک ,آفت بزرگ نظام اسلامی – جاهل متنسک , آفت دیگر نظام , جلسه نوزدهم: پیروی از حق, فرع برشناخت حق- حکمت ,علم به حقایق اشیاء- ادله عقلی ونقلی (روایی)برشرافت علم – تجردوبساطت نفس فرع بر تعلم – گرایش به مادیت وحیوانیت معلول جهل, جلسه بیستم: تربیت شاگرد توسط اهل بیت دال بر ارزش تحصیل متداول علم – تمام علوم الهی اند(حضرت حق ,منشاء همه ی علوم )- جایگاه طبیعیات ,ریاضیات وعلوم انسانی- تعیین ارزش علوم مبنای سرمایه گذاری وهزینه کردن عمر- طلبگی بالاترین سعادت - رسالت انبیاء ,مبین جایگاه معارف عقیدتی واخلاقی , جلسه بیست ویکم:علوم مورد نیاز برای رسیدن به اعتدال قوه عاقله(حکمت)- اهمیت مطالعه فلسفه غرب و وجوب شرعی آن برای طلاب-عدم کاشفیت فلسفه غرب از واقع –پیشرفت تکنولوژی غرب موهم پیشرفت غرب در شناخت هستی – تمدن غرب مبتنی بر غارت ملل دیگر-نظرباطل محققانه ارزنده تر از نظر حق غیر محققانه-انکار مبانی بدیهی در معرفت شناسی غرب –سکولاریزم مبتنی بر تبعیض –منفعت جایگزین حقانیت –ریشه همه منکرات درفلسفه غرب –شیطان الگوی غرب –شبهات عقیدتی بزرگترین منکرات , جلسه بیست و دوم:غیریت پذیرش حکمت یا علم عالم با پذیرش شخص حکیم یا عالم – چرایی مذمومیت تعصب وراه درمان تعصب –شک دستوری ,شک مفید-راه درمان شک –شبهه راسل در احادیث –معنویت وتزکیه بیشتر برای محقق مانند بهداشت بیشتر برای پزشک , جلسه بیست و سوم :شبهه ,جذام ایمان – شبهات امروزی ,مزیّن وملیّن ومودب شبهات دیروزی- مضربودن طولانی شدن شبهه – مرحله اول یقین ,مرتبه علمی وحل شبهه است – بی ارزش بودن یقین روانشناختی در معارف- تصدیق ,عقد موضوع ومحمول در ذهن (یقین ذهنی )– ایمان ,عقد محکی قضیه با قلب (یقین قلبی), جلسه بیست و چهارم:مراتب یقین (علم الیقین ,عین الیقین , حق الیقین ) – تفسیر حق الیقین – ما سوی الله ظهور وتجلی حضرت حق - مراتب خداشناسی مترتب بر مراتب یقین – وحدت شهود و وحدت وجود , جلسه بیست و پنجم : علم الهی به باطن و باطن باطن – باطن خودآگاه وناخودآگاه در روانشناسی روز – چهار باطن ناخودآگاه در نظام هفت باطنی عرفا – تصدیق قلبی نیازمند دیدن وشدن است – طهارت باطنی لازمه ی تماس باقرآن واهل بیت (علیهم السلام )- تفسیر سریع العقاب – اعجاز قرآن از باب فصاحت نیست –مفید بودن و عین الشفاء بودن ,معجزه قرآن , جلسه بیست و ششم : توحید محسوس ,مخیل ومعقول ,توحید پوست گردویی – فهم ناصواب از توحید عرفانی – مخلوقات , مظاهر و تجلی حضرت حق-کشف وشهود مختص به مقام توحید نیست – وحدت شهود و وجود باهمه ی مراتب وحقایق دین, جلسه بیست و هفتم : وجوب شناخت شرک در کنار توحید- شرک, اکبر الکبائر- شرک ظاهری و باطنی- امکان سریان شرک در همه مراتب وجودی انسان - رابطه دائمی و عشق بازی با وحدت محض , تنها راه پیشگیری از شرک - رابطه ارگانیک بین معرفت,عشق و توحید محض- برخی از علائم و معالیل شرک باطنی: 1- عدم صرافت و تمحیض در عبادت2- زیاد شدن آرزوها با گذر عمر 3-خواندن ادعیه و زیارات با جهان بینی مادی و لیبرال سرمایه داری غربی4- نخواستن منصب ها برای بهتر از خودمان و عدم تحویل منصب و جایگاهمان به آنان , جلسه بیست و هشتم : عدم تنافی و تعارض توحید و توسل – توسل در قرآن و سیره اولیاء خدا – رفع شبهات مربوط به شرک در عبادات شیعه – معنای دقیق توحید افعالی – شریعت تنها راه فهم عرفانی توحید و خروج از شرک باطنی(شریعت تنها راه سلوک) – معنای حقیقی بندگی- بی ادبی موجب سلب توفیق - برخی دیگر از علائم و معالیل شرک باطنی: 1- تعصب به خود و بی غیرتی نسبت به خدا 2- مجادله نا به حق و بی جا بر سر یک مطلب , جلسه بیست و نهم : ( ویژه مصیبت عظیم منا در حج 94 ) – انواع موحد – توضیح آیه (کل نفس بما کسبت رهینه) - حقیقت افعال اولیاء خدا و فانیان در حق ( توکل و دعا و توسل اولیاء خدا چگونه قابل توجیه است ) – معنای دقیق توکل بر خدا – تفاوت توحید ناب و توحید جهال صوفیه – افعال خوارج گونه ی آل سعود و وهابیت معلول جهل و فکر مسموم , گروه جهادفرهنگی حوزه علمیه رشاد www,vafsi,lxb,ir ,
ارسال توسط انقلابی
آخرین مطالب